Domeny z nietypowymi końcówkami – przyszłość czy chwilowa moda?

To, że domeny wyrastają jak grzyby po deszczu wiemy nie od dziś – dlatego też, w dzisiejszym świecie stron internetowych, nie ograniczamy się tylko do końcówek .com .pl .net czy .org – tak naprawdę wiele zależy od osobistych preferencji klienta, samej jego branży oraz dostępności danej domeny.

 

Domeny z nietypowymi końcówkami pojawiły się w Internecie w 2014 roku – dwa lata po tym, jak ICANN, stowarzyszenie odpowiadające za domeny – ich strukturę oraz nadzór nad DNS na całym świecie, dopuścił taką możliwość dla komercyjnego rynku.

Co ciekawe, najpopularniejszą nietypową końcówką w Polsce jest .online, natomiast na świecie .top. W tym momencie zarejestrowano już 35590 takich domen – dla przykładu: .online, .xyz, .ovh, .site, .cloud, .app, .shop, .tech, .club oraz .art. Na całym świecie w tym samym czasie zrejestrowano łącznie 26 174 559 nietypowych domen, a do najpopularniejszych należą: .top, .xyz, .loan, .club, .online, .site, .vip, .icu, .shop oraz .work.

Sukces domen nTLD (new Top Level Domains) powoduje wchodzenie na rynek kolejnych, jak np. niedawno zarejestrowane przez Google rozszerzenie .dev. Według danych Domeny.pl, w ciągu zaledwie dwóch miesięcy od pojawienia się rozszerzenia .dev na globalnym rynku zarejestrowano 129 424 domen z tą końcówką. Podobnie na świecie szybko zyskują na popularności inne nowe rozszerzenia, jak np. .page (14454 rejestracji) czy sport (8743 rejestracji).

 

Nowe domeny dają wielkie pole możliwości przy doborze adresów swoich witryn internetowych, ale także samych nazw firm. Czy warto je rejestrować? I tu należy się zastanowić. Hierarchia domen ze względu na swoją popularność w Polsce jest powszechnie  znana – rejestrując nazwę dla swojego projektu bądź firmy, powinniśmy zarezerwować najpierw domenę .pl. Problem może pojawiać się w momencie, gdy nasza firma będzie miała szansę na międzynarodowy rozwój. Znalezienie wówczas adekwatnej domeny .com będzie trudne.
Praktyczną, w sumie jedyną wadą niestandardowych domen jest ich nieznajomość – należy dołożyć starań, by marka była kojarzona także z adresem internetowym strony www. Odbiorcy jednak przy pierwszym kontakcie wybierają domeny .com lub .pl przy znajomości samej nazwie firmy, dlatego też przy rejestracji nTLD warto pomyśleć także nad standardową domeną.