Internet rzeczy – co to takiego?

Jest to koncepcja, wedle której jednoznacznie identyfikowalne przedmioty mogą pośrednio albo bezpośrednio gromadzić, przetwarzać lub wymieniać dane za pośrednictwem instalacji elektrycznej inteligentnej KNX lub sieci komputerowej. Do tego typu przedmiotów zaliczają się między innymi urządzenia gospodarstwa domowego, artykuły oświetleniowe oraz grzewcze.

Internet rzeczy nie jest nową koncepcją. Po raz pierwszy oficjalnie użyto tej nazwy w 1999 r. Musiało minąć kilkanaście lat, żeby niniejsza idea była traktowana poważnie. Dzisiaj, gdy praktycznie każde urządzenie może zostać wyposażone w odpowiednie chipy służące do łączności z Internetem, IoT przestał być mglistą koncepcją, a stał się realnym sposobem na usprawnienie codziennego życia.

Tak naprawdę wszyscy to znamy – kiedyś telefony, zegarki, głośniki, przed rewolucją cyfrową, spełniały pojedyncze zadania – służyły do rozmawiania, odmierzały czas, umożliwiały słuchanie muzyki. Obecnie, mamy czas wszystkiego “smart” – powstają inteligentne  zegarki, odtwarzacze, smartfony. Od kiedy w takich przedmiotach domowego użytku zagościł internet rzeczy, stały się one prawdziwymi kombajnami wielofunkcyjnymi.

Dzisiaj nikogo już nie dziwi włączanie ekspresu do kawy telefonem czy zmiana temperatury pieczenia za pomocą aplikacji. Generalnie to, co kiedyś wydawało się wyjęte rodem z książek science fiction, stanie się naszą codziennością.

Dzięki podłączeniu do Internetu coraz większej liczby urządzeń codziennego użytku, nie jesteśmy już tak uzależnieni od komputera w zdobywaniu informacji, jak dawniej. Tablety, smartfony lub inteligentne głośniki zostały wyposażone w wirtualnych asystentów i dają nam możliwość wyszukiwania głosowego. Oznacza to, że coraz więcej osób, zamiast wpisywać do wyszukiwarki pytanie, po prostu zadają je na głos urządzeniu, które wykorzystując funkcję asystenta, szybko zaspokoi ich ciekawość.

Przyszłość rysuje się bardzo ciekawie –  marketingowcy na pewno będą musieli zmierzyć się jeszcze z wieloma nowymi wyzwaniami, które rzuca im Internet. Po raz kolejny konieczne będzie wprowadzenie modyfikacji do przyjętej strategii SEO i dostosowanie jej do wymagań współczesnych użytkowników Internetu. Pozycjonowanie stron mocno ewoluuje i chcąc być naprawdę skutecznym, trzeba będzie zwracać uwagę na coraz większą liczbę zmiennych, które będą determinować indeksowanie i pozycjonowanie witryn internetowych.