Szybkość działania stron www a pozycjonowanie

Mówi się dużo o szybkości ładowania strony – w kontekście pozycjonowania serwisów czy zaleceń Google. Na tym jednak znaczenie tego zagadnienia się nie kończy. Długi czas ładowania strony, może mieć negatywny wpływ na wiele aspektów naszej marki.

 

Myśląc o szybkości wczytywania strony mamy na uwadze szybkość wczytywania jej poszczególnych podstron. Jest wiele opracowań (do wyszukania w Google), zgodnie z którymi im szybciej wczytuje się strona tym rośnie zadowolenie osób, które ją odwiedzają. Jest jednak jeszcze inny pozytywny aspekt związany z ciągłym przyspieszaniem witryny – zwiększenie stopnia jej indeksowania. Jest to logiczne, jednak nie spotkałem się do tej pory z wypowiedzią pracownika Google w tym zakresie – do dzisiaj.

 

Zgodnie z wypowiedzią Johna im szybsza strona, tym Google może ją szybciej przemierzać, a co za tym idzie czas, jaki robot spędzi na stronie, wydłuża się. To z kolei sprawia, że Googlebot przemierzy więcej stron w obrębie witryny niż zrobiłby w przypadku wolniejszej strony.

 

Na początku warto przypomnieć, co może mieć wpływ na czas ładowania strony i jak najprościej go zweryfikować. Czynników może być kilka, niestety na niektóre z nich – takie jak np. szybkość łącza sieciowego konkretnego użytkownika, nie mamy wpływu. Pośród tych, które możemy optymalizować trzeba wymienić:

  • Niezawodność i jakość serwera hostingowego strony
  • Rodzaj i ilość treści na stronie
  • Wielkość (ciężar) i ilość grafik / animacji Ilość skryptów w kodzie źródłowym strony
  • Wykorzystanie pamięci podręcznej przeglądarki oraz kompresja zasobów

 

Z reguły proces optymalizacji strony wymaga czynnej pomocy programisty, chyba że sami czujecie się na siłach, aby przeprowadzić konieczne zmiany. Jak zatem sprawdzić, w miarę rzetelnie, jaką prędkość osiąga analizowana strona? Mamy kilka możliwości.

 

Informacja ta jest bardzo istotna, ponieważ w przypadku serwisu contentowego, nowe treści będą szybciej indeksowane w sklepie zmiany cen produktów szybciej zostaną zaindeksowane, a co za tym idzie szybciej zaczną być prezentowane w wynikach wyszukiwania (rich snippets)

Pamiętajmy, że Google przeznacza na indeksowanie każdej witryny określoną ilość czasu, która zależy od różnych czynników – od autorytetu domeny po jakość pracy serwera; jeżeli zależy nam zatem na sprawnej indeksacji naszego serwisu w Google warto zadbać nie tylko o dobre konto hostingowe czy treści generowane na stronie, ale także o szybkość jej działania.