Fakty i mity o pozycjonowaniu
Światem marketingu w dzisiejszym świecie rządzi Internet. Przyszłość firm jest uzależniona od skuteczności działań prowadzonych przez agencje SEO.Właściciele firm wydają niemałe pieniądze na pomoc, której mechanizmy działania są dla nich obce. Nic więc dziwnego że utrwaliło się wiele mitów na temat SEO. Jedne są przeinaczeniem, a inne nie precyzyjnymi określeniami stosowanymi przez agencje. Jak to ogarnąć?
– Pozycjonowanie i SEO to jest to samo.
Bzzzz. Fałsz. SEO to nie równorzędny synonim pozycjonowania, ale skrót od angielskiego „Search Engine Optimization”. Oznacza on optymalizację pod kątem wyszukiwarek, która jest pierwszym krokiem do podniesienia widoczności danej strony w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie to pojęcie szersze, mające na celu podniesienie popularności i pozycji strony za pomocą jej optymalizacji (SEO), marketingu treści (content marketing) i budowaniu sieci linków zwrotnych (link building).
– Wysokie pozycje można kupić u Google.
Żeby to było takie proste! 🙂 Google nigdy nie sprzedawało i nie sprzedaje pozycji. Jeśli chodzi o SERP (organiczne wyniki wyszukiwania), żadna firma nie posiada takiej możliwości. Chcąc uzyskać dobrą widoczność można zainwestować w linki sponsorowane od AdWords.
– Gwarancja wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania to pewnik.
Guzik prawda. Każda firma, która szczyci się takimi hasłami, robi to w celu czysto marketingowym i… po prostu kłamie. Nikt nie może na 100% zagwarantować pierwszej pozycji. Gdyby tak było, specjaliści mogliby przewidzieć także pozycję, na której wyląduje dana strona. Tymczasem wyszukiwarka nie znajduje się pod kontrolą agencji, ale jest sterowana przez nie znane nikomu algorytmy. Agencje mogą jedynie skutecznie dbać o wybijanie strony i utrzymywanie jej na jak najwyższej pozycji.
– Pozycję zdobywa się raz na zawsze.
Nie. Raz uzyskana pozycja może łatwo ulec zmianie. Nikt nie może zagwarantować stałej pozycji wśród najwyższych wyników wyszukiwania. Klient powinien być świadomy, że może dojść do spadku niezależnego od działań agencji SEO. Pozycjonowanie jest długotrwałym procesem i jeśli chce się utrzymać wysoki ranking, należy go kontynuować.
– Idealna optymalizacja jest podejrzana dla Google, dlatego strona powinna mieć drobne błędy. Mit wymyślony przez pozycjonerów prawdopodobnie z powodu braku umiejętności spełnienia 100% zasad wskazówek dla webmasterów. Każda strona powinna być zoptymalizowana idealnie na 100%
– Można wyeliminować konkurencję z Google za pomocą sztucznych linków.
Jest dokładnie na odwrót. Tak naprawdę przed taką techniką odwrotnego pozycjonowania można się łatwo obronić i nie wymaga to szczególnie wielkiego wysiłku.