Headless, czyli co?
Firmy e-commerce borykają się z rosnącymi oczekiwaniami Klientów, jak również dynamiczniej niż wcześniej rosnącą konkurencją. Handel elektroniczny zmienia się w zaskakująco szybkim tempie. By nie wypaść z rynku, przedsiębiorcy muszą tworzyć środowisko sprzedaży onlinie, które przyciąga Klientów. W wielu przypadkach tradycyjna monolityczna architektura aplikacji internetowych nie jest już wystarczająca. Zamiast niej, coraz więcej firm stosuje technologie headless, która umożliwia budowanie strategii handlowej w oparciu o doświadczenie Klientów.
Standardowa struktura e-commerce to 3 elementy:
- warstwa front-end – wyświetla informacje końcowemu Klientowi,
- warstwa back-end – pobiera i przetwarza informacje z bazy danych,
- baza danych – magazyn zawierający informacje tj. ceny, zdjęcia czy opisy produktów.
Główna różnica między tradycyjnym modelem systemów CMS takich jak np. WordPress, a headless CMS polega na tym, że klasyczne podejście zakłada ścisłe połączenie frontendu i backendu, podczas gdy headless wprowadza niezależność tych warstw. Tradycyjne systemy, nazywane także monolitycznymi, oferują zatem komplet funkcjonalności zarówno do tworzenia contentu, jak i jego prezentowania. W związku z tym, mają one ściśle określoną grupę technologii, które mogą być wykorzystane do przygotowania warstwy prezentacji.
Model headless zyskuje na popularności na całym świecie. Istotnym powodem rosnącego zapotrzebowania na tego typu architekturę jest coraz bardziej zorientowana na użytkowników sprzedaż wielokanałowa (omnichannel). Headless umożliwia bowiem obsługę dowolnych aktualnych, jak i przyszłych kanałów komunikacji z Klientem. Prezentowane na poszczególnych urządzeniach treści mogą być dostosowywane niezależnie, a aktualizacje interfejsów użytkownika nie wymagają zmian w zapleczu aplikacji. Pozwala to na niesamowitą elastyczność oraz zwiększa możliwości jeśli chodzi o wdrażanie nowych, innowacyjnych rozwiązań.
Co więcej, programiści, menedżerowie ds. marketingu czy też handlu elektronicznego mają możliwość tworzenia wyjątkowych doświadczeń dla Klientów w krótszym, niż w przypadku tradycyjnego modelu, czasie. Poza tym, headless doskonale współgra z aplikacjami typu PWA/TWA, które aktualnie podbijają rynek e-commerce.
Główna różnica między tradycyjnym modelem systemów CMS (np. WordPress), a wersją headless polega na tym, że klasyczne podejście zakłada ścisłe połączenie frontendu i backendu. W związku z tym mają one z góry określoną grupę technologii, które mogą być wykorzystane do przygotowania warstwy prezentacji.
Headless wprowadza pełną niezależność tych warstw, dzięki czemu istnieje swoboda w wyborze technologii frontendowych, co ułatwia budowę i późniejszą modyfikację warstwy wizualnej. To jednocześnie sprawia, że serwisy mogą być dostosowane pod kątem optymalnego wyświetlania na różnych urządzeniach, np. telefonach, tabletach, laptopach czy nawet urządzeniach typu Smart TV.