Linki sponsorowane – diabeł tkwi w szczegółach
Oczywiście, każdy użytkownik Internetu w obecnych czasach doskonale wie co to są linki sponsorowane, lub chociaż kojarzy ideę tekstowych reklam wyświetlających się w przeglądarkach.
Można je również spotkać pod wynikami organicznymi. Boksy z tekstami reklam wyświetlają się, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę jedno ze słów kluczowych, które wcześniej zostało przez nas wybrane i zastosowane w kampanii. Warto zaznaczyć, że linki sponsorowane to nie tylko reklama w wyszukiwarce. System reklamowy Adwords oferuje nam bowiem znacznie więcej możliwości kierowania reklam.
Wraz ze wzrostem popularności wyszukiwarki Google, pojawiła się potrzeba stworzenia platformy reklamowej. Aby reklamy były skuteczne, postanowiono połączyć je z wynikami wyszukiwania. W ten sposób powstały linki sponsorowane AdWords. Jest to specjalna usługa, polegająca na zamieszczeniu na stronie wyszukiwarki wyników opłacanych przez właścicieli stron. Standardowo przechodząc do Google, otrzymujemy na stronie 10 wyników wyszukiwania. AdWords różni się wyeksponowaniem płatnych wyników u góry wyszukiwarki lub z prawej strony. Są one oznaczone kolorową ramką oraz słowem Reklama.
Główną zaletą linków sponsorowanych jest prawie natychmiastowy efekt – poprawnie przygotowana reklama wyświetla się w wyszukiwarce w niedługim czasie po uruchomieniu kampanii. Co więcej, koszt ponosimy tylko wówczas, gdy użytkownik w nią kliknie (chyba że zależy nam na wzmocnieniu wizerunku marki – wtedy należy ustawić inny model rozliczeń, w którym płacimy za każde 1000 wyświetleń reklamy). Kolejna zaleta kampanii linków sponsorowanych to pełna kontrola nad czasem trwania kampanii, harmonogramem wyświetlania oraz opcjami kierowania reklam. Dzięki temu można na bieżąco czuwać nad tym, co dzieje się z kampanią, oraz modyfikować ustawienia i teksty reklam. Te działania przynoszą niemal natychmiast widoczne efekty. Inną mocną stroną linków sponsorowanych jest szeroki wachlarz sposobów kierowania reklam, które można umieszczać na konkretnych witrynach internetowych, kierować do różnych grup zainteresowań, określonych przedziałów wiekowych, pod kątem płci lub list remarketingowych.
Oczywiście każdy kij ma dwa końce, toteż linki sponsorowane mają także wady. Zaliczyć można do nich przede wszystkim wysokie koszty ich stosowania. Dzieje się tak, gdy kampania jest źle ustawiona i nikt nie czuwa nad jej optymalizacją. Jeżeli koszty pozyskania klienta za pomocą kampanii linków sponsorowanych stają się bardzo wysokie, reklamowanie w systemie Adwords przestaje być opłacalne. Inna wada tego typu reklamowania się to czas, kiedy można osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty kampanii.
Kampania linków sponsorowanych, podobnie jak pozycjonowanie stron www opiera się na uwidocznieniu witryny w wyszukiwarce Google dla konkretnych słów kluczowych, powiązanych z branżą, którą reprezentuje Twoja firma. Frazy kluczowe wprowadzane w Google wskazują na stopień zainteresowania oraz szansę na konwersję przez potencjalnego klienta.