Wykorzystanie monitoringu we własnej strategii SEO
Monitoring szeroko pojętych mediów wspiera działania specjalistów z różnych dziedzin marketingu – social media, PR, brand management… Mało kto wie o potencjale drzemiącym pod kątem działań seo.
SEO (ang. search engine optimization) to dziedzina marketingu internetowego, której celem jest pozyskiwanie ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania (głównie z Google, lecz także innych wyszukiwarek – zależnie od rynku).
W Polsce łączy się SEO z optymalizacją stron internetowych, traktując pozycjonowanie jako osobną dziedzinę. W praktyce, wpływ na algorytm wyszukiwarki mają zarówno działania optymalizacyjne na stronie, jak i działania poza stroną – głównie w formie pozyskiwania linków do promowanej strony. Specjaliści SEO odpowiadają bardzo często za działania analityczne i planistyczne związane z rozwijaniem treści w serwisach internetowych. Koordynują też często proces publikacji zewnętrznych w formie artykułów sponsorowanych, wpisów gościnnych, wypowiedzi eksperckich.
W oparciu o specjalistyczne narzędzia pozycjonerzy są w stanie:
– zidentyfikować odpowiednie słowa kluczowe i tematy, które cieszą się dużą popularnością i dają możliwość efektywnego pozyskiwania ruchu z wyszukiwarki
– zidentyfikować wartościowe strony internetowe, które mogą posłużyć za źródło wysokiej jakości linków wspierających proces pozycjonowania.
Kolejne zastosowanie dla monitoringu to obserwowanie konkurencji. Można podpatrywać, gdzie i w jaki sposób poszczególne marki podejmują aktywność i pozyskują linki. Bieżąca, ciągła obserwacja trendów może stanowić także inspirację do tworzenia atrakcyjnych treści. Czasem warto przygotować artykuł na blog, który porusza temat, który jest i będzie popularny jedynie przez najbliższe tygodnie. Analiza słów kluczowych przeprowadzona w oparciu o typowe narzędzia ze stajni SEO-wców nie da takiej wiedzy.
Taki ruch często nie przełoży się bezpośrednio na konwersje, lecz może zaowocować zwiększeniem zasięgu, rozpoznawalności marki, a także ciasteczkami, które można wykorzystać do remarketingu (np. w Facebook Ads, Google Ads – wcześniej AdWords) oraz nowymi zapisami do newslettera.