Direct answers, czyli odpowiedzi bezpośrednie, pozycja zero Krótki poradnik, co, jak i gdzie

Direct Answers (odpowiedzi bezpośrednie) – to jedna z funkcjonalności wyszukiwarki, która dostarcza bezpośrednio w wynikach wyszukiwania odpowiedzi w formie definicji na zadane przez użytkownika pytanie. Treści odpowiedzi bezpośrednich pobierane są ze stron internetowych znajdujących się w indeksie Google.

Google stawia w wynikach wyszukiwania na coraz większą bezpośredniość. Snippet direct answers, znany w Polsce także jako „pozycja zero” pojawia się w coraz większej ilości zapytań. Nowa funkcjonalność została wprowadzona w kwietniu 2016 roku. Ma ona na celu natychmiastowe udzielenie użytkownikowi odpowiedzi na zapytanie.

Najczęściej pojawiają się one w zapytaniach zaczynających się od zwrotów takich jak „jak…”, „gdzie…”, „dlaczego…” czy „kiedy…”. Wprowadzenie snippetu dało większą szansę na pozyskanie ruchu stronom znajdującym się poza TOP3. Choć treści z ramki odpowiedzi pochodzą zazwyczaj z pierwszych pięciu wyników wyszukiwania, nie jest to reguła.
Zadaniem tekstu, który został wyciągnięty z danej strony i umieszczony na pierwszej pozycji w Google, jest bezpośrednia odpowiedź na zadane przez użytkownika pytanie. Tuż pod nim znajduje się link do oryginalnego artykułu. Kreując treści na stronie pod kątem Direct Answers mamy szansę na to by nasza witryna pojawiła się jako pierwsza w wynikach wyszukiwania. Rzuca to nowe światło na problematykę pozycjonowania stron www. Innowacyjna funkcja Google to swego rodzaju ukłon w stronę użytkownika, który poszukując odpowiedzi na konkretne pytanie otrzymuje bezpośrednie informacje. Oszczędza w ten sposób swój czas, ponieważ nie musi przeszukiwać już wielu stron internetowych w poszukiwaniu odpowiedzi.

Google coraz mocniej idzie w kierunku „mobile first”. Jeżeli ktoś twierdzi, że jest inaczej, niech raczy zauważyć – Google lekko przemodelowało wyniki wyszukiwania. Nie ma już reklam Adwords z prawej strony ale pojawiły się na górze aż 4 reklamy i na dole wyników wyszukiwania – także 4 sztuki. Do tego cała masa ułatwiaczy życia wyjętych wprost z Google Now. Do tego zapowiadany drugi Mobilegeddon, zalecenia stosowania przyspieszenia AMP i tak dalej i tak dalej. Direct Answers jest tylko kolejną funkcjonalnością która dopełnia obraz Google jako wyszukiwarki działającej zgodnie z zasadą mobile first. Czemu by jednak nie wykorzystać tych mobilnych udogodnień do promocji strony na normalnych, klasycznych, będących w odwrocie desktopach?

Na 101 milionów różnych słów kluczowych w Polskim Google, już ponad 120000 (sto dwadzieścia tysięcy!) słów kluczowych generuje odpowiedzi bezpośrednie – na podstawie danych z SENUTO. Biorąc pod uwagę, że funkcjonalność ta na pewno będzie rozwijana, można zakładać, że liczba słów kluczowych z odpowiedziami bezpośrednimi będzie dynamicznie i nagle wzrastać. Działanie odpowiedzi bezpośrednich w polskich wynikach wyszukiwania najlepiej widoczne jest na tej infografice przygotowanej przez SENUTO oraz WHITEPRESS.